
Több, mint 100.000 divatmárka létezik a világon. El tudod képzelni, hogy ez az iparág akár csak 20 %-ban fenntartható módon működik?
És sajnos az igazság az, hogy még csak az út elején vannak. Képzeljük úgy, hogy a 100 %-ban fenntartható divatipar olyan, mintha megtennénk 100 km-et. Most az első lépésnél vagyunk, épp csak felemeltük a lábunkat, de le még nem tettük.
Az üvegház hatású gázok 4-10 %-kért a divatipar felelős. Ez az elmúlt években sem csökkent.
Mit is jelentene akkor a Fenntartható divat?
Ez egy gyűjtőfogalom. Akkor mondhatjuk egy ruhára, hogy fenntartható módon előállított,
- Ha úgy készül, hogy a gyártástól az elhasznált, kidobott termék feldolgozásáig nem környezetkárosító.
- A teljes folyamat során nem csak a környezetvédelem, hanem a ruhák előállításában közreműködő dolgozók egészségének védelme is garantált.
A CO2-kibocsátás csökkentése, a túltermelés kezelése, a gyártás során történő környezet és egészség károsítók, valamint a gyártási hulladék csökkentése, a biológiai sokféleség támogatása és a ruházati munkások tisztességes megfizetésének és a biztonságos munkakörülményeinek biztosítása, mind része a fenntartható divatmárka mátrixnak.
Csak az a divatmárka kaphatja meg a „fenntartható” címkét, amely ezek mindegyike terén bizonyítottan és aktívan tevékenykedik.
Látva az érintett tényezők számát, megérthetjük, hogy miért olyan kevés márka foglalkozik ezekkel az összetett problémákkal, és még azok is elismerik, hogy mindig van hova fejlődni.
A divat fenntarthatóságának önkéntes, piaci alapú (majd a felhasználó eldönti) megközelítésével való negyedszázados kísérletezés után rá kellett jönni, hogy ez nem működik.
Eddig az nem jött be, hogy a fogyasztókat kérték arra, hogy szándékukat cselekvéssel is párosítsák, és fenntartható, drágább divatot vásároljanak. Ha a fogyasztók valóban hajlandóak lennének többet költeni, az állítások, címkék és összetettség átvilágítása akkor is túl sok kérés egy felhasználó felé.
Ugyanakkor „zöldítő” abban reménykedni, hogy a befektetők rövid időtávjukkal és indexalapú teljesítménycéljaikkal nyomást gyakorolnak majd a vállalatokra, hogy tartsák tiszteletben a bolygó határait.
Szóval a divat fenntarthatósága még várat magára.
Mégis mit tehetünk mi fogyasztók?
Nekünk vásárlóknak is változnunk kell. Bár csillogó szemmel figyeljük a kifutókon vagy a közösségi médiában megjelenő újabb és újabb divattrendeket, azért legtöbbünk igazából csak néhány kedves darabot visel újra és újra.
Ha részt kívánunk venni a fenntartható divat kialakulásában (ugye még az első lépés indult csak el), át kell gondolnunk a vásárlási szokásainkat, ruha karbantartási szokásainkat. Ráadásul ez az átgondolás végeredményben rengeteg pénzt is megspórol nekünk. A mai gazdasági válság egy kicsit minket is rászorít, hogy az itt leírtak közül egyet vagy többet megfogadjunk.
1. Vásárolj kevesebbet és vásárolj jobban
Lehet, hogy közhely, de a „vásároljon kevesebbet és vásároljon jobban” mantra kulcsfontosságú, ha figyelembe vesszük, hogy évente 100 milliárd ruhadarabot gyártanak világszerte.
Vásárlás előtt az Eco-Age fenntarthatósági tanácsadó cég vezetője, Harriet Vocking azt tanácsolja, hogy tegyél fel magadnak három nagyon fontos kérdést: „Mit veszel és miért? Mire van valójában szüksége? Felveszed legalább 30-szor?”
Wow! 30x? Van, hogy 2x sem. Ezért jó egy stylisttel összeállítani azt a ruhakollekciót, amelyek a tieid, jól érzed magad benne, jól kombinálhatók egymással. Így 4-5 db-ból akár 8-10 szett is variálható. Én erre kérte barátnőmet, akinek ez a küldetése és hobbyja, és már egyetem óta segíti öltözködésemet. (Kisebb nagyobb sikerrel, de az utóbbi időben sokkal tudatosabban fogadom meg tanácsait.)
2. Vásároljunk használt és vintage terméket
Mivel a használt és a vintage mára egyre trendibb. Például, a mostani fiatalok közt újra a 2000 éves divatja hódít. A használt ruha piac évről évre nő. Tulajdonképpen amit ott megvásárlunk, újrahasznosítjuk, ráadásul számunkra még teljesen új.
A leggyorsabban lecserélésre kerülő darabok a 0-12 éves korosztálynál vannak. Miért is kellene egy csecsemőre 2 hónap használatra teljesen új dolgot megvásárolni? Lássuk be, ez számára teljesen lényegtelen. Amit elvár a szüleitől az a szeretet és odafigyelő gondoskodás. Egy új ruhácska nem pótolja az anya oda nem figyelését.
3. Ruhabérlés
Egyedi alkalmakra 1x használatra környezetbarátabb és egy kicsit pénztárca barátabb megoldás a ruhabérlés.
Míg régen csak az esküvőre béreltünk, ma már a jelmez bérlés, vagy akár alkalmi ruha bérlés is szóbajön, még itthon is.
Igen, érzem azt az érzést, hogy miért ne vegyem meg, ha csak egy kicsit kerül többe a megvásárlása, és akkor az enyém lehet. De ha ilyen érzés uralkodik el rajtunk, akkor előtte tegyük fel az 1 pontban leírt kérdéseket. Plusz azt a kérdést, hogy mi fontosabb most, hogy birtokoljam vagy a gyermekek (saját, családom, ismerőseim) gyerekeinek leendő környezete?
4. Vigyázz a ruháidra
A ruhák élettartamának meghosszabbítása kulcsfontosságú, ha csökkenteni kell a ruhák környezeti lábnyomát, és gondoskodni kell arról, hogy ne tömítsék el a hulladéklerakókat már egy-két viselés után.
Gondoskodj arról, hogy ruháid minél hosszabb ideig szép állapotban maradjanak.
Ne mosd túl őket, nem tesz jót se a túl gyakori, se a túl magas hőfok a legtöbb ruhának. Ez ráadásul csökkenti az otthoni a CO2-kibocsátást és a vízfogyasztást is. Javítsd vagy javíttasd meg őket ahelyett, hogy kidobnád. Gyakran csak 1 gomb leszakadása miatt szabadulnak meg ruháktól. Te ne tartozz ezek közé a felelőtlen emberek közé.
5. Kerüld a mikroműanyag szennyezést
Mivel nehéz teljesen elkerülni a szintetikus anyagokat, a ruha mosása több ezer mikroműanyagot juttathat a szennyvízhálózatba és természetes vizeinkbe, óceánjainkba, ami károsítja az élővilágot. Az élőlények lenyelik ezeket az apró részecskéket, és végül a mi gyomrunkban érrendszerünkben köt ki.
Szerencsére van egy egyszerű megoldás: fektess be egy mikroműanyag szűrőbe, például egy Guppyfriend mosótáskába , amelybe beleteheted szintetikus ruháidat, vagy egy Cora Ball -t, amelyet a ruhaneművel együtt kell a mosógépbe tenni.
Ezen túl olyan mosószert használj, amely akár hideg vízben is ugyan azt a mosási hatást eredményezi, mint a legtöbb mosószer csak magas hőfokon. Az alacsonyabb hőmérsékleten mosás energiát spórol. Az ilyen mosószer feloldódik alacsony hőfokon és így a ruhákból kevesebb mikroműanyagot dörzsöl ki mosás közben.
Én az SA8 mellett tetem le a voksom, mert tudok hideg vízben vagy 30 fokon is mosni. Jóval hosszabb élettartalmúak lettek a ruháink és még a mosógépünk is. Szóval rengeteget megspórolunk ennek használatával.
6. Gondoskodj arról, hogy legyen a ruháidnak második élete
Ruháid eladása vagy ruhacsere megszervezése a legjobb módja annak, hogy biztosítsd a további felhasználásukat. De adományozhatod jótékonysági szervezeteknek vagy használt ruhákat kereső szervezeteknek. Az elhasználódott darabok esetében, amelyeket már nem lehet újrafelhasználni, keressen újrahasznosítási sémákat, ahol lehetséges. Pl. ezekből lehet a szerelésekhez rongy.
7. Kerüld a zöldmosást
Mi is az a zöldmosás? Amikor nagyobbat hazudik, állít magáról egy cég, mint a valóság. A trendeket meglovagolva olyan marketing üzeneteket küld a világba, amelyek behívják a tudatosabb vásárlókat is.
Ahogy a fogyasztók egyre tudatosabbá válnak környezeti lábnyomukkal, egyre inkább elterjedt a zöldmosás – azok a márkák, amelyek homályos, félrevezető vagy hamis állításokat használnak, amelyek azt sugallják, hogy környezetbarátabb a termékük, mint amilyenek valójában. Ellenőrizd az egyes márkákat a hívószavakon túl: „fenntartható”, „környezetbarát”, „tudatos” „felelősségteljes”, hogy megtudd, vannak-e a márkáknak részletes szabályzatuk állításaik alátámasztására.
8. Ismerd meg az anyagokat
Az anyagok hatásának megértése kulcsfontosságú, ha fenntarthatóbb vásárlásokról van szó. Egy jó ökölszabály, hogy kerüljük a szintetikus anyagokat, például a poliésztert - a ruhák 55 %-t teszi ki világszerte -, mivel ezek fosszilis tüzelőanyagokból származnak, és évekbe telnek, mire lebomlanak.
Nem minden természetes anyag készül egyformán: a biopamut például lényegesen kevesebb vizet használ fel, mint a hagyományos pamut, és nem használ káros növényvédő szereket.
- Keresd a Global Organic Textile Standard tanúsítást pamut és a gyapjú esetében.
- A Leather Working Group tanúsítást bőr esetében.
- A Forest Stewardship Council tanúsítást viszkóz esetében.
Így a ruháidhoz használt anyagok kisebb hatással lesznek bolygóra.
9. Ügyelj a káros vegyszerekre
A ruháink kezelésére használt vegyszerek komoly aggodalomra adnak okot, szennyezik a helyi vízi utakat, és kockázatot jelentenek a ruházati munkásokra.
Fogyasztói szempontból ez egy aknamező, nagyon kevés információval rendelkezünk arról, hogy milyen vegyszerek vannak a ruháinkban. A biotermékek vásárlása nem feltétlenül jelenti azt, hogy nem használtak káros vegyszereket. „A szerves szálak veszélyes vegyszerekkel feldolgozhatók” – magyarázza Greer. Ezért ügyeljünk a Standard 100 by Oeko-Tex® és a bluesign® szimbólumokra, amelyek tanúsítják, hogy a ruha nem tartalmaz káros vegyi anyagokat.
Annyit tegyél meg magadért - ha ezeknek nem nézel utána - , hogy az első használat előtt mosd ki a ruhát. Ezt nem környezetbarát okok miatt kell megtenni, hanem a vegyszerek okozta bőrirritáció elkerülése miatt.
Elindult az első lépés a fenntartható divat irányába. A lábunkat már felemeltük, látjuk merre felé kell haladni. Rengeteg teendő van ezen a téren. Talán egyetlen jó hír, hogy legalább a megfelelő irányba nézve indulhatunk el az úton.
A vásárlói tudatosság egy új trend.
Ha tényleg tudatosak akarunk lenni, akkor nem mi magunk nyomozunk 1-1 cég, termék után, hanem független szervezetek tanúsításait keressük meg, hosszú távon ez az, ami nem igényel minden egyes embertől újra és újra befektetett energiát az utánajárásba, vagyis másolható, bárki meg tudja tenni.
Képforrás: Canva
Köszönjük, hogy itt jártál!
Jó egészséget kívánok: Böcker Bea HP mentor és a Mit-ehetek.hu tulajdonosa
Mit-ehetek? - Étrendek az egészségért csapat