Mit ehetek? | Mitől függ, hogy mennyi folyadék kell szervezetünknek?

Mitől függ, hogy mennyi folyadék kell szervezetünknek?

A folyadék pótlásának mértékéről sok információ kering. "2 liter, 3 liter, nem elegendő csak 1,5 liter". Általános irányelv, hogy a napi 2-2,5 liter folyadék szükséges szervezetünk számára.
De igaz-e ez minden esetre és mindenkire? Mitől függ, hogy mennyi folyadék kell személy szerint neked? Mind meg kell inni? Vagy esetleg lehet más módon is pótolni az elveszett folyadék mennyiségét?

Mitől függ, hogy mennyi folyadék elfogyasztása a megfelelő számunkra?

Milyen évszakban vagyunk?

Télen 2-2,5 liternyi, nyáron közel dupla mennyiségű folyadék elfogyasztására is szükségünk lehet.

Korunk, súlyunk és egészségi állapotunk

Kisebb súly esetén kevesebb, túlsúly esetén több folyadék kell. Egy gyermeknek napi 1-1,5 liter folyadék is elégséges, míg egy 150 kg-os felnőttnek akár ennek bőven a duplája is szükséges a nagymértékű izzadás és tömeg miatt.

Lázas betegség esetén 2-3 pohárral többet kell fogyasztanunk, mint általában egy sport nélküli napon.

Táplálkozási szokásaink és egyéb életmódi tényezők

Sok zöldséget, gyümölcsöt, és/vagy levest fogyasztóknak az itallal pótolt folyadék mennyiség, 1-2 liter, míg aki ilyeneket nem fogyaszt, annak ivással kell a folyadékot pótolnia, még 2-3 liter folyadék elfogyasztása sem elegendő szervezetünknek.

Ha alkoholt, kávét iszunk, alapszabályként érdemes betartani, hogy 1 pohár alkohol/kávé esetén - a fentieken túl - további 1,5 dl megfelelő folyadék fogyasztása szükséges.

Sport aktivitásunk

A sport intenzitásától függően, akár 1-2 literrel is többet kell fogyasztanunk, mint a fent leírt mennyiségek.

Sportolás közben és közvetlenül utána csak kortyokban, maximum 1-2 dl víz, és kb. 20 perccel a sport befejezését követően pótoljuk testhőmérsékletű, szénsavmentes itallal az elvesztett folyadék mennyiségét.

Folyadékpótlás, de mivel?

Mi minden tartalmazhatja a napi folyadékszükségletünket?

  • Levesek (nem tejes, tejszínes krémlevesek!), főzelékek
  • Gyümölcsök
  • Zöldségek
  • Gyümölcslevek, elsősorban a 100%-os levek
  • Zöldséglevek
  • Fehér, zöld és gyümölcsteák (lehetőleg cukor nélkül)
  • Csapvíz
  • Buborék mentes (szénsavmentes) ásványvizek
  • Tisztított víz

Az utóbbi 3 közül melyiket fogyasszuk? Erről írunk ebben a blogunkban.

Mi nem számít folyadékpótló folyadéknak?

  • Cukros üdítő
  • Tejtermék
  • Szénsavas folyadék
  • Alkoholos folyadék
  • Kávé

képforrás: www.pinterest.com

Köszönjük, hogy itt jártál!
Egészséges étkezést kívánunk: Bea és Csilla 
Mit-ehetek? - étrendek az egészségért csapata