Mit ehetek | Milyen tudományos háttere van a 90 napos divat diétának?
2020 nov 16
Milyen tudományos háttere van a 90 napos divat diétának?
  • Divat diéták a betegségek tükrében
Milyen tudományos háttere van a 90 napos divat diétának?

Gyürüsi Anna dietetikus, élelmiszerminőségi és - biztonsági mérnökkel beszélgetünk a divat diéták a betegségek tükrében interjúsorozatunk ezen részében. Ma a 90 napos divat diétát elemezzük ki szakmai szemmel.

Bea: Mesélj egy kicsit magadról. Miért lettél dietetikus? Milyen tapasztataid vannak?

Anna: Nyilván sokakat érdekel az egészséges táplálkozás, de ha őszinte akarok lenni, akkor a családom összes nőtagja vagy az egészségügyben dolgozik vagy pedagógus. Én dietetikusként valahol ezt a kettőt ötvöztem sikeresen. Kifejezetten a prevenció az, ami nagyon érdekel. Nem lehet elég korán elkezdeni az egészséges életre való nevelést.
Pályafutásomat a debreceni klinikán kezdtem el terápiás dietetikusként. Oktattam különböző iskolákban, gyerekeknek tartottam tanórákat az egészséges táplálkozásról. Klinikai munkám során leginkább elhízottakkal, cukorbetegekkel és vesebetegekkel foglalkoztam. 

Bea: Igen, a túlsúly egyre több embert és egyre fiatalabb korban érint. Ráadásul kamaszkortól minket nőket gyakran foglalkoztat az a probléma, hogy jobban nézzünk ki, ledobjuk pár kilót. Sajnos nem mindig a legjobb utat választjuk. Aztán rájövünk, aztán kipróbálunk egy másik hasonlóan nem jó utat. Több divat diétáról is beszélgettünk korábban, de nézzünk meg egy régi klasszikust, a 90 napos divat diétát.

Anna: Valóban rengeteg túlsúlyos, elhízott, fogyni vágyó emberrel dolgoztam ez idáig együtt. Rendszeresen visszaköszön az, hogy a múltban hányféle divat diétát próbálták ki. Ami egy ideig valóban eredményesnek bizonyult, de ezt követően, amint visszatértek a régi táplálkozási szokásaikhoz, ami legtöbbször nem feltétlenül nevezhető egészségesnek, a korábban lecsúszott kilók duplája, triplája jött vissza. Ennek az egyik ékes példája, a 90 napos divat diéta.

Bea: Mi a 90 napos divat diéta lényege?

Anna: A különböző tápanyagok szétválasztásán alapul. Fehérjenapokat, szénhidrátnapokat, keményítőnapokat kell tartani. Nem lehet együttesen fogyasztani ezeket. Pl. húst csak salátával ehetünk, tésztával nem. Víznapokat kell beiktatni havonta. Délelőtt csak gyümölcsöt lehet fogyasztani. Ezek a fehérje, szénhidrát, keményítő és gyümölcsnapok, valamint a havi 1 víznap váltogatják egymást 90 napon keresztül. Ez az összeállítás minden tudományos alapot nélkülöz. 

Bea: Ez a 90 napos divat diéta egy fogyókúra. Több évvel ezelőtt magam is kipróbáltam, valóban fogytam. Sajnos 1 év múlva ez már nem látszott rajtam. Sőt!

Legközelebb az oly divatos ketogén divat diétáról beszélgetünk Garai Jakab Ágnes dietetikussal és elsősorban a cukorbetegség és magas vérnyomás esetén vizsgáljuk meg e divat diéta következményeit.

 Ha  nem akarsz lemaradni a szakemberek tapasztalatairól divat diéták terén, akkor iratkozz fel hírlevelünkre

Anna: Igen, e divat diéta is azt ígéri, hogy eléred a kívánt súlyt, az álomsúlyt, ha 90 napig követed az utasításokat. Ami hellyel közel igaz is lehet, valóban történik súlyveszteség. Miért? Mert kizárunk olyan élelmiszereket, mint például a gyorsan felszívódó szénhidrátok közül a cukor, fehér liszt és az ezek felhasználásával készült termékek.

Bea: Miért hízunk vissza? És milyen egészségügyi problémákat okozhat egy ilyen, tudományosan nem megalapozott divat diéta?

Anna: Dietetikusként ennek a diétának a negatív oldaláról szeretnék beszámolni. Olyan megszorításokat tartalmaz ez a diéta, amely hosszútávon nem tartható. Amiben benne van az a szó, hogy kúra, ami ideig-óráig tartó megszorításokkal dolgozik, annak már gyanúsnak kell lennie.
Egy kúrát elkezdünk, aztán befejezzük. Utána már nem eszünk délelőtt csak gyümölcsöt, nem választjuk szét a makrotápanyagokat és víz napokat se iktatunk be havonta. Eszünk mindenfélét, és általában pont úgy, ahogy a kúra előtt. Vagyis többnyire nem egészségesen, mértékletesen, hanem követjük azt a korábbi étrendet, ami hozzájárult a nem kívánt testsúlytöbblethez. Hisz már lefogytunk, innentől kezdve rendben van minden. A sikeres testsúly megtartása csak életmódváltással lehetséges.

Bea: Milyen panaszokkal jönnek hozzád, e kúra után?

Anna: Nagyon gyakori, hogy gyomorégéssel. Ennek oka a délelőtt csak gyümölcs fogyasztása. A savviszonyok egy kicsit megborultak a gyomorban. A másik panasz, hogy nagyon hamar visszahízik, vagyis a jojó effektus, amit te is tapasztaltál magadon.
Sajnos ennek oka, hogy felborult az anyagcsere, úgy ahogy van. Ráadásul nem ritka, hogy a vércukorháztartás is romokban hever. Emiatt a célunk elérése helyett visszaléptünk 10 lépést. Innen indulunk. Ilyenkor előbb rendbe kell tennünk az egészségünket. 
Tényleg egy csomó felesleges körtől kímélnénk meg magunkat, ha egy szakemberrel egyeztetve indulnánk el, ha súlyt akarunk veszíteni. Átbeszéljük egyénileg, hogy kinek mire van szüksége, és milyen táplálkozási utasításokat kell követnie.

Bea: Milyen problémákat okozott, ha valaki végig csinálta ezt a 90 napot egyszer, esetleg kétszer?

Anna: Ahogy előbb említettem, gyomorégést. Ez nagyon gyakran előfordult. Fejfájást okoz, főleg, ha megfejeli valaki a szétválasztást alacsony kalóriabevitellel. Gyakran előfordul, hogy bizonyos napok energiaszegénynek bizonyulnak. Az is gyakori, hogy nem bírja végigcsinálni az illető az adott napot az energiahiány miatt. Egy jól beállított táplálkozással ez nem lehetséges. Mert az onnan ismerszik meg hogy az ember nem fáradt, hanem energikus. Nem korog a gyomra, eszik eleget.
Ráadásul az alacsony energiabevitel fehérjenapokon magas fehérjebevitel párosultak. Itt főleg a kiegyensúlyozatlan tápanyagbevitel a probléma.
Akinél esetleg volt valamilyen emésztőrendszeri háttér probléma, pl. az epepanasza, az egészségügyi problémát nem oldotta meg, hanem még fokozta, rossz irányba tolta el. A vércukor kérdés sem oldódott meg, ott ahol vércukorszint problémái voltak már korábban. Praxisomból leginkább ezeket tudom említeni. 
A fogyást átmenetileg megoldotta. De ez nem a felesleges zsírból való fogyást jelenti. Sokszor a test víztartalmából, illetve az izom tömegből veszítünk. Az egészséges fogyás lassú, heti fél-egy kilogramm veszteséget jelent ez, tisztán a felesleges zsírból történik, nem az izomból, és nem vízből.

Bea: Mi a legnagyobb probléma ezzel a 90 napos divat diétával?

Anna: A diéta legnagyobb problémája a kiegyensúlyozatlanság, hogy az egyik nap csak szénhidrátot kap a szervezet, majd csak fehérjével bombázzuk. Ez nem tesz jót a vesének, májnak, hasnyálmirigynek, a szervezet összegészségi állapotának. A tápanyagokra egyidejűleg szükségünk van, a jó diéta pedig figyelembe veszi az egyéni sajátosságainkat.

Bea: Ritkán gondolkodunk rajta, de kérdés valójában az, hogy súlyvesztésnél mi a célunk? Valódi fogyás vagy álfogyás, csak a mérleg mutasson kevesebbet!

Anna: Sajnos a fogyókúrák nem így működnek. Becsapnak minket, mert a mérlegen mást látunk. Mert jaj de örülök, fogytam egy hét alatt 5 kg-ot! De ez az 5, esetleg 10-20-30 kilogramm mennyi idő alatt szaladt fel? Nem hiszem hogy egy hét alatt. Nem szabad bedőlni ezeknek a csoda ígéreteknek. Súlyveszteség és súlyveszteség között óriási különbségek vannak. 
Csak fokozatosan, és tudatosan van értelme fogyni, mert így tudjuk megőrizni az egészségünket és mellette a súlyunkat is. Más út nincs.

Bea: Hadd kérdezzem, ha valakinek eleve problémája van, vagyis beteg, akkor mi történik a szervezetben?

Anna: Vegyük például egy cukorbetegséget. Ha a fehérje napokat, víznapokat nézzük, ezek szénhidrát mentes napok.
Ilyenkor a fehérjét valamilyen rost forrással, nevesítsük: salátával fogyasztjuk, nincs benne a keményítő, ami rizs vagy mondjuk burgonya, vagy szénhidrátként esetlegesen kenyér. Nem viszünk be szénhidrátot, ami lassan emeli meg és elhúzódóan fenntartaná a vércukorszintünket - nem a hirtelen megugrásról beszélek, amit pl. egy péksütemény okozhat. Egy gyógyszerrel vagy inzulinnal kezelt betegnél, úgy van felállítva a terápia, hogy bizony a szervezetnek szüksége van arra, hogy adott mennyiségű szénhidrátot egy adott időszakban megkapjon. Ha nem ennek megfelelő az étkezés, akkor ott borul az egész, hypoglikémia léphet fel. Nagyon leesett a vércukorszint, szédelgés, fejfájás jelentkezhet. Energiaszegény állapot léphet fel.
A másik probléma, és ez egészségesnél, betegnél egyaránt igaz, ha tartósan az alapanyagcsere energiaszükséglete alá megyünk, akkor az anyagcserénk lecsökken. Utána ha normál mennyiséget fogyasztunk, már akkor is hízni fogunk. Átáll a szervezetünk egy raktározó üzemmódba.

Bea: Milyen gyorsan áll át a szervezetünk raktározásra?

Anna: Itt vannak egyéni különbségek, attól függ milyen mértékben kalóriaszegény és hiányos az étrend. A raktározás ilyenkor a túlélés érdekében történik. Ha visszamegyünk az időben, amikor napokig nem volt mit enni, a túlélésünket ez biztosította. Vagyis raktározásra vagyunk berendezkedve. Ilyen jólét mint most van, nem volt soha. 
Ezért a napjában többszöri étkezés szükséges, akkor a szervezet nem gondolja, hogy raktároznia kell, hisz mindig kap energiát. Természetesen nem minden étkezés habzsi-dőzsi. Ha a diabétesznél maradunk, a napi többszöri étkezés - ami kis mennyiségeket tartalmaz - a napi szénhidráttartalom pedig adaptálódik a gyógyszeres illetve inzulinos kezeléshez. Ha az is van. A táplálkozási menetrend összeállítása az orvos és a dietetikus összehangolt munkájával kell történjen.

Összefoglalás

A 90 napos diéta sem alkalmas az egészséges, kizárólag felesleges testzsírból történő fogyásra és a kívánt állapot hosszú távú megtartására.
Gyomorégést okozhat a délelőtti gyümölcsfogyasztás, az alacsony energiabevitel fejfájást, szédülést okozhat. E divat diéta után is beindulhat a jojó effektus, hisz nem tanultuk meg az egészséges életmódot a kúra alatt, hanem csak egy megszorításokkal dolgozó, valódi tudományos alapokat nélkülöző fogyókúrát tartottunk, ami nem veszi figyelembe az egyéni sajátosságokat.
Ráadásul a 90 nap elég hosszú ahhoz, hogy felborítsa az anyagcserénket és akár a vércukorháztartásunkat is. Cukorbetegeknél kifejezetten veszélyes a kiegyensúlyozatlan szénhidrát bevitel miatt és az epés panaszokat is fokozhatja!

Legközelebb az oly divatos ketogén divat diétáról beszélgetünk Garai Jakab Ágnes dietetikussal és elsősorban a cukorbetegség és magas vérnyomás esetén vizsgáljuk meg e divat diéta következményeit.

 Ha  nem akarsz lemaradni a szakemberek tapasztalatairól divat diéták terén, akkor iratkozz fel hírlevelünkre

Képforrás: www.canva.com

Köszönjük, hogy itt jártál!
Egészséges étkezést kívánunk: Bea, Csilla és Anita
Mit-ehetek? - Étrendek az egészségért csapata


Kapcsolódó blogbejegyzések

További bejegyzések