Mit ehetek | Mentes, diabetikus, light termékekről szakember szemével
2021 jan 06
Mentes, diabetikus, light termékekről szakember szemével
  • Divat diéták a betegségek tükrében
Mentes, diabetikus, light termékekről szakember szemével

Fogyás, egészségjavítás gyakori újévi fogadalom, ilyenkor többet mozgolódunk a boltok mentes polcai körül. Érdemes tudnunk, hogy mi alapján válasszunk a polcról.

Gyürüsi Anna dietetikus, élelmiszerminőségi és -biztonsági mérnökkel beszélgetünk a különböző divat diétákhoz kapcsolódó termékekről. 

Bea: Múltkor, amikor a 90 napos divat diétáról beszélgettünk, akkor említetted, hogy egyre több gond van a diétákhoz kapcsolódó - nevezzük ezeket - divat élelmiszeripari termékekkel. Látható, hogy elárasztják a piacot, egyre több gyártó jelenik meg különböző mentes, diabetikus, light termékekkel. Valójában ezek mennyire egészségesek?

Anna: Konkrét termék gyártót, márkát nem fogok megnevezni. De ez egy másik nagyon gyakran felmerülő problémakör a pácienseimnél. Egyeztetéseink során egyértelműen kiderül, hogy mélyen hisznek néhány téveszmében. Például, azt gondolják, ha cukorbetegek, egyrészt cukorbetegként nem ehetnek kenyeret, zsemlét, tésztát. Le kell szögeznem, hogy ez nem igaz. Szénhidrátra mindenképpen szükség van. Az való igaz, hogy nem mindegy, hogy az a szénhidrát milyen, mikor fogyasztjuk, és milyen mennyiségben. Ezt mindig egyénre szabottan kell megállapítani, beállítani.

A másik, amibe belefutunk, hogy bemennek a boltokba, ahol már szinte mindenütt fellelhető számtalan diétás termék: rengeteg a szénhidrát csökkentett kenyér, különböző tésztafélék, sütik, csokik. Elég ráírni, hogy diétás, light vagy diabetikus, többet meg se nézünk, már tesszük is a kosárba. Úgy hisszük, hogy a „valamivel csökkentett” élelmiszeripari termék fogyasztással jót teszünk magunknak. Az akár igaz is lehetne, de mi van még abban a termékben és mi van ahelyett, amit kivettek belőle? Érdemes az összetevők listáját megnézni. Ott lehet egy magasabb fehérjetartalom például. Ez a cukorbetegeknél problémás lehet, mert megterheli az amúgy is e betegségnél kritikus szervet, a vesét. Nem elrettenteni akarok vagy megijeszteni bárkit, de a vese cukorbetegségnél egy kritikus szerv a szövődmények szempontjából. 

Anna: Ugyanez a kérdés diabetikus édességnél. Kiderül valakiről, hogy cukorbeteg lett, mondjuk elhízás következményeként. Itt jelen esetbe a kettes típusú cukorbetegségről beszélünk. Ilyenkor a betegek többsége továbbra is úgy gondolja, hogy csak kell enni valami édességet. Sajnos kevesen gondolkodnak el, hogy jobb lenne most már új recepteket kipróbálni, egy kicsit megreformálni a korábbiakat, hogy azok cukormentesek, rostban gazdagabbak legyenek.
Például, hogy otthon süssön piskótát, diétás kivitelben. Egyszerűbb leemelni a boltban a polcokról a diabetikus csokit, kekszet, mert ugye az diabetikus, nincs benne cukor.

Bea: De mi van benne?

Anna: Ezek nyilvánvalóan feldolgozott élelmiszerek, élelmiszeripari termékek. Ha az egészséges táplálkozási piramisát nézzük, akkor ezek ott vannak a legtetején, a csúcson. Ami azt jelenti, hogy minél kevesebb mennyiségben fogyasszuk, akár egészségesek vagyunk, akár betegek.
Mégis sokszor látom, amikor a betegágyhoz megyek, hogy kilóg a táskából a diabetikus keksz, csokoládé, és ezt rágcsálja el számolatlanul az illető. De ezeknek is van szénhidráttartalmuk. Ha mondjuk egy ostyaszeletről vagy egy cukormentes kekszről beszélünk, ezek lisztből készülnek. Maximum hozzáadott kristálycukor nincsen benne.

Bea: Mire figyeljünk, ha ilyen élelmiszer kiegészítőket választunk?

Anna: Mindig körültekintően nézzük meg az összetevők listáját, ne tévesszen meg minket, ha azt a feliratot látjuk a csomagoláson, hogy cukormentes, vagy diabetikus, önmagában ez még kevés információ! A kalóriánál fontosabb, hogy milyen adalékanyagok vannak benne? Milyen a rosttartalma? Vitamin és ásványi anyag tartalma? Honnan kerül bele? 

Bea: Én is azt tapasztalom, ráadásul egészségeseknél is, hogy jóval többet fogyasztanak ezekből, meg sem nézve kosárszámra megveszi ezeket. Pedig hacsak a kalóriát nézzük, alig kevesebb a nem mentes termékekhez viszonyítva.

Anna: Így van, ha csak a kalóriát nézzük. És akkor további kérdés, hogy milyen mennyiségben, milyen gyakorisággal fogyasztjuk e félkész, kész élelmiszeripari termékeket. Jobban járunk ha ezeket mellőzzük vagy nagyon ritka alkalmakkor vesszük elő és fogyasztjuk. Nem azt mondom hogy soha, de még egy nem diabéteszesnek is, nem ez az egészséges nasi.
Vannak idény gyümölcsök, jó minőségű tejtermékek. Olyan egyszerű például egy cukormentes gyümölcsjoghurtot összeállítani és jó minőségű lassan felszívódó szénhidráttal kombinálva kiváló lehet mondjuk tízóraira vagy uzsonnára. Nem kell a diabetikus süti, keksz.

Lehet, hogy sokaknak új információ, de érdemes tudni róla, főleg vércukor problémák esetén. A szervezetnek van egy napszaki ingadozása. Ez alatt azt értem, hogy különböző napszakokban eltérő módon reagál a szervezet a bevitt szénhidrátra. Máshogy emeli meg a vércukorszintet egy bizonyos szénhidrát reggel 6 és 8 között, máshogy 10-kor, máshogy délután 4-kor. Nem mindegy, hogy mikor fogyasztjuk ezeket. Ezeknek is megvan a napszakban a helye.

Bea: Tehát ezeket az élelmiszeripari terméket, feldolgozottságuk okán ne fogyasszunk túl sokat és túl gyakran, akár egészségesek, akár betegek vagyunk. Mindig körültekintően nézzük meg az összetevők listáját. Törekedjünk arra, hogy a megfelelő napszakban fogyasszunk egészséges édességet, s előny, ha azt otthon készítjük el: tökéletes példa erre egy házi gyümölcsjoghurt, túrókrém, vagy éppen egy zabkeksz, piskóta.

 Ha  nem akarsz lemaradni a szakemberek tapasztalatairól divat diéták terén, akkor iratkozz fel hírlevelünkre

Képforrás: www.canva.com

Köszönjük, hogy itt jártál!
Egészséges étkezést kívánunk: Bea, Csilla és Anita
Mit-ehetek? - Étrendek az egészségért csapata


Kapcsolódó blogbejegyzések

További bejegyzések