Mit ehetek | Megelőzhető-e a demencia?
2019 május 08
Megelőzhető-e a demencia?

Őszintén? Nem tudjuk. De az biztos, hogy csökkenthető kialakulásának kockázata. Főleg életmód korrekcióval, a következő területeken:

Étkezés - mediterrán jellegű étkezés: sok-sok-sok és még több zöldség és gyümölcs, folyadék, megfelelő zsírsavak, teljes kiőrlésű gabonák és rostban gazdag ételek fogyasztását jelenti. Ha mindez teljesen idegen számodra, akkor minden héten egy újabb zöldséget vagy gyümölcsöt tegyél az étrendedbe. Ha rostot eddig nem fogyasztottál, akkor ezt is csak fokozatosan építheted az étrendedbe a tisztított vízfogyasztás emelésével együtt.

Túlzott cukor és finomított lisztes dolgok fogyasztása - bár cukorra szüksége van agyunknak, a forma és mennyiség nem mindegy. A ma fogyasztott finomított dolgok mennyisége többszöröse az 50 évvel vagy korábban fogyasztotthoz képest. Ráadásul a finomított forma ellustítja szervezetünket.

Elhízás - Nos, ha nem mozogsz és sokat eszel, elhízás az eredménye. Ha elkezdsz mozogni, pl. napi 10000 lépés (séta), akkor kevesebb és minőségibb ételt fog a szervezeted kívánni. Divat diétától tartózkodj, mert nem tarthatók életmódszerűen. Csak a változatos étkezés az, ami hosszú távon betartható. Emellett a 16/8-as böjt (erről ITT) az, ami hosszabb időszakban is tartható, és nagyon hatásos fogyás érhető el vele. Ha egészségügyi problémád van, akkor szakember támogatása elengedhetetlen a fogyáshoz.

Vérnyomás normális szinten tartása -  Mozgás, mozgás és még egy kis mozgás. Itt is igaz, hogy napi 10000 lépés segít a vérnyomás csökkentésében, normalizálásában. Valamint magas vérnyomás esetén diéta tartása is. Oldalunkon ITT találod a magas vérnyomás esetén ehető ételeket. A dohányzás elhagyása elengedhetetlen, ha vérnyomás problémáid vannak.

Testmozgás - Fel kell állni és el kell indulni! Beszéld meg barátaiddal, hogy közösen sétáltok minden nap legalább 10000 lépést, és közben kibeszélhetitek a világ dolgait. Ha ez már nem kihívás számodra, akkor heti 4 alkalommal erősítő 1 órás torna és heti 2 alkalommal dinamikus mozgás (kocogás, futás, spinning, kangoo, stb.) szükséges. Rendszeres és elégséges mozgás nélkül az emésztésünk nem működik 100 %-on.

Dohányzás - Erről nincs mit mondani. A dohányzás az emberek több, mint 80 %-ára káros egészségügyi hatással van. Persze vannak kivételek. De te biztos a kivételek közé esel? Ezt csak akkor tudod meg, amikor már késő lesz!

Vegyszerek a háztartásban - Egyre több és több cikket olvashatunk arról, mennyire káros nekünk felnőtteknek is. De gyerekeinknek többszörös kárt okoznak a még növekvő szervezetükben a háztartási vegyszerek.
Tudod-e, hogy a mosószerek és öblítők, amelyek a boltokban kaphatók, szinte mind veszélyesek, a vegyszertartalmuk miatt. Benne maradnak a ruhában, egész nap érintkezik a bőrünkkel, amely - főleg, ha egy kis izzadás is történik -, mint a szivacs szívja magába a vegyszereket. A vegyszerek hatására a genom módosul, és egyszer csak olyan dolgok kezdenek el működni szervezetünkben, amelyeknek nem lenne szabad. Vagy bizonyos egészséges folyamatok állnak le a módosult genom hatására. Ezek pedig súlyos betegségekhez vezetnek.

Alvás - a megfelelő időben és mennyiségben történő alvás a szervezet regenerálódása miatt elengedhetetlen. Azok, akik csúcsteljesítményt produkálnak, 8 órát legalább alszanak minden nap.

Agytorna - Az agyunk "tornáztatása" frissen tartja, építi az idegrendszert.
"Az alacsonyabban képzett emberek ennek okán gyakrabban szenvednek Alzheimer-kórban, mint az egyetemet végzett társaik. Az agy olyan, mint az izom, ezért használni kell, mert különben elveszíted."

Mivel segíthetjük az életmód korrekción túl a demencia megelőzését?

  • B 12 vitamin pótlás - itt egyre érdemes figyelni, B12-t B vitamin komplexben fogyasszuk. A B vitaminok együtt szeretnek lenni, jobban dolgoznak úgy egészségünkért.
  • D vitamin pótlás - sajnos napfénymentes életmódot folytatunk. Ám, ha kint is vagyunk akkor is napvédővel bekenve. A testünk kb. 20 %-át kell ruha és napvédő nélkül a déli órákban 15-30 percig napoztatni. Ez a terület ne az arcunk legyen, hanem karunk, lábunk, hátunk. (Ennek oka, hogy az arcunkat egyébként is folyamatosan érik a környezeti hatások, ami gyorsítja az arcbőr öregedését.)
  • Kurkuma - heti 1-2 alkalommal fogyassz egy kis zsiradékkal kurkumás vagy currys ételt, vagy csak egyszerűen olívaolajba kevert kurkumát. Hatását fokozza egy kis őrölt bors.
  • Feketeáfonya - az áfonya színanyagai a mikroérrendszerünket tartják karban (erről korábban ITT írtunk). Így az agy területén lévő ereket. Antioxidáns és gyulladás csökkentő hatása közismert, nem véletlenül használja a gyógyszeripar is ezt a növényt.

Mi ezeket fogyasztjuk, többek között a demencia megelőzése érdekében:

Észrevehető ennél a betegségnél is, hogy a kockázati tényezők erősen összefüggnek.

  • Ha meghízunk, csökken a mozgás, nő a magas vérnyomás esélye, romlik az étkezésünk minősége, csökken a B és D vitamin szintünk.
  • Ha elhagyjuk a mozgást, romlik az emésztésünk, ezért nő az étvágyunk és elhízunk, stb.
  • Ha nem alszunk megfelelően, romlik az anyagcsere, többet raktároz a szervezet, elhízunk, stb.
  • Ha nem megfelelő tápanyagok jutnak a szervezetünkbe, csökken az energiaszintünk, elhagyjuk a mozgást, stb.

Csak egy területen történő változtatással elkezd megváltozni az életmódunk egyéb területeken is. Talán a mozgás megkezdése vagy az étkezés megváltoztatása lehet nálad az indító.

Források:

www.hazipatika.com
www.ydea.blog.hu
www.drinfo.hu

Képforrás: www.pixabay.com

Köszönjük, hogy itt jártál!
Egészséges étkezést kívánunk: Bea és Csilla
Mit-ehetek? - Étrendek az egészségért csapata


Kapcsolódó blogbejegyzések

További bejegyzések