Mit ehetek | Létezhet fehérjetúltáplálás?
2020 dec 15
Létezhet fehérjetúltáplálás?
  • Divat diéták a betegségek tükrében
Létezhet fehérjetúltáplálás?

A divat diéták a betegségek tükrében sorozatunkban Balog Adriennel, a Tápláld jól dietetikusával beszélgetünk, a fehérjéről.

Bea: Mennyi fehérjét érdemes fogyasztanunk?

Adrienn: Vannak olyan szakirodalmi források, melyek azt mutatták ki, hogy az emelt fehérjebevitel (2g/ testtömegkg/ nap) az első 6 hétben fokozza a zsírégetést, viszont hosszútávon súlyosbítja az inzulinrezisztenciát.
Viszont az erősen emelt fehérjebevitel (2,5-3g/ttkg/ nap) nemcsak az inzulinrezisztenciát fokozza, hanem a vese és a máj funkcióját is károsíthatja.

Bea: Ha jól számolom, ez a megemelt fehérjemennyiség - 2g/ testtömegkg - egy 65 kg-os embernél 130 g, vagyis kb. 15-18 db tojásnak felel meg vagy kb. 50 dkg csirkemellnek. Ez rengetegnek tűnik.

Adrienn: Viszont, ahhoz hogy izmot építsünk, szükségünk van a fehérjére, hogy a zsírt le tudjuk bontani és helyette izmot építsünk. De azt kevesen tudják, hogy a fehérje beépüléséhez inzulinra van szükségünk. Az inzulintermelés pedig szénhidrát fogyasztására fog megindulni.

Legközelebb januárban jelentkezünk a divat diéták a betegségek tükrében következő részével. A különböző "mentes" termékekről beszélgetünk Gyürüsi Anna dietetikus, élelmiszerminőségi és -biztonsági mérnökkel.

 Ha  nem akarsz lemaradni a szakemberek tapasztalatairól divat diéták terén, akkor iratkozz fel hírlevelünkre

Adrienn: Tehát ha nem fogyasztunk szénhidrátot, és itt kllene akkor a teljes kiőrlésű gabonákról beszélni, akkor az inzulin sem fog tudni hasznosulni abban a pillanatban, amikor fehérjét szeretnénk beépíteni. Ezért is fontos, hogy a fehérjét a szénhidráttal együtt kell fogyasztani, hogy jó legyen (főképp edzés után, és a főétkezésekkor). Ugyanakkor a minőségi szénhidrát (azaz nem a hozzáadott cukor) az energiaszintünk fenntartásához se utolsó szempont, sőt. Tehát fontos a tápanyagarányokat megfelelően beállítani a testmagasság, fizikai aktivitás, testtömegnek megfelelően úgy, hogy több legyen a szénhidrát, kevesebb a zsír és fehérje.

Bea: Gondolom ezért tapasztalható, hogy a súlyvesztés megtörténik, és hiába fogyasztotta azt a sok fehérjét, mégis az izomzatból veszítünk el egy csomó súlyt.

Adrienn: Egy rosszul megválasztott étrend nem a jó irányba tereli a testösszetételünket. Azt mindenképp szoktam javasolni, hogy nem egy időpontra kell tömöríteni a szénhidrát bevitelt, tehát sokszor kis étkezést szükséges tartani, hogy nagy inzulinválaszt ne váltson ki a szervezetben. Illetve a fehérjénél is a nap folyamán elosztva, mert egy bizonyos szint felett nem is tudja a szervezet feldolgozni, 

Bea: A fehérjénél miért érdekes a többször kevesebbet?

Adrienn: Hiába fogyasztunk el 250 grammnyi husit (kb. 50g fehérje), a szervezetünk csak kb. 30 g fehérjét tud egyszerre feldolgozni. Ilyenkor ez a fehérje elvész, illetve terhet ró a vesékre, mert neki azt át kell szűrnie, át kell dolgoznia ahhoz, hogy az ne legyen káros a szervezetünknek. Egy veseproblémásnál ez pedig kifejezetten ront az értékeken. Ott még jobban oda kell erre figyelni.

Bea: A növényi fehérjékre is igaz ez?

Adrienn: Nem, a növényi fehérje, mint hüvelyesek, szója, tofu, nem okoz ilyen problémát.

Bea: Tehát itt is érdemes megkülönböztetnünk a fehérjét a fehérjétől. Állati eredetű vagy növényi eredetű. 
Több témáról beszélgettünk már, és egyre jobban megerősödik bennem, hogy nem lehet pár hét alatt rendbe tenni azt, amit évekig rongáltunk.

Adrienn: Sajnos ez így van, de megéri a kitartást az egészségünk érdekében.

Legközelebb januárban jelentkezünk a divat diéták a betegségek tükrében következő részével. A különböző "mentes" termékekről beszélgetünk Gyürüsi Anna dietetikus, élelmiszerminőségi és -biztonsági mérnökkel.

 Ha  nem akarsz lemaradni a szakemberek tapasztalatairól divat diéták terén, akkor iratkozz fel hírlevelünkre

Képforrás: www.canva.com

Köszönjük, hogy itt jártál!
Egészséges étkezést kívánunk: Bea, Csilla és Anita
Mit-ehetek? - Étrendek az egészségért csapata


Kapcsolódó blogbejegyzések

További bejegyzések