Mit ehetek | Honnan tudod, hogy nem ért hozzá?
2020 jún 23
Honnan tudod, hogy nem ért hozzá?
  • Táplálkozástudomány
Honnan tudod, hogy nem ért hozzá?

Honnan tudhatod, hogy akitől a táplálkozásodhoz, fogyókúrádhoz tanácsot kapsz, nem igazán ért hozzá?
10 biztos jele annak, hogy nem ő az igazi táplálkozási szakember számodra:

  1. Bármely makrotápanyagot "bűnösnek" állít be, egybe véve az adott makrotápanyag minden elemét. Pl. A szénhidrát a rossz, a zsiradék a rossz vagy netán a fehérje a rossz! Ha ilyen tanácsot kapsz, fuss, amerre látsz!
    Például egy sportolónál a szénhidrát megvonás rosszullétet, teljesítmény romlást okoz.
    A cukorbeteg 1-es és 2-es típus különböző szénhidrát és zsiradék igényű, az 1-eknél a zsír alapú diéta nagyon súlyos következményekkel járhat. 
    Fehérje kúrát kínál egy tejérzékenynek, úgy, hogy közben nem ad alternatív fehérje megoldásokat.
    Fehérje megvonást javasol időskorúnak. És ez csak néhány példa.
  2. Magas állati zsiradék fogyasztását javasolja, miközben a 2-ik emeletre is csak nehezen jutsz fel és utána percek telnek el, mire rendeződik a pulzusod. Ez a jelenség érrendszeri problémára utal és ott csak és kizárólag az alacsony állati és transz-zsír fogyasztása lehet a javaslat!
  3. Csodaitalt vagy csodabogyót kínál, és azt ígéri napok, hetek alatt megszabadulsz minden bajodtól, súlyodtól. Lehet, hogy ledobsz 2-3 hét alatt 5 kg-ot, de ennyit egy megfelelő életmódprogrammal is le tudsz dobni, amit aztán egyszerűn tovább is tudsz folytatni. A turmixokat, porokat nem eszi az ember évekig és nem is tudja tőle megtanulni mi az, ami számára egészséges.

  1. Nem kérdezi meg, hogy van-e bármilyen érzékenységed, emésztési gondod. Úgy kínál pl. paleo étkezést, hogy közben nem tudja, hasnyálmirigy gyulladásod van. Ilyenkor biztos kórház lesz a vége.
  2. 1000 kalóriás étrendet javasol. A test nyugalmi állapotban - vagyis, ha egész nap fekszel -, akkor súlytól függően 800-1200 kalóriát éget el. Az 1000 kalóriás étrend kiéhezteti a test, aminek következményeit lehet, hogy nem tudod többé visszafordítani.
    Gyakran fordul elő, hogy egy nő a változó korba érve, és előtte egy ilyen étrendet fél-egy éve követve pillanatok alatt 5-10 kg-ot felszed. És a menopauzát okolja, pedig csak lelassult az anyagcseréje és a változó korral ez tovább fokozódott.
  3. A számodra megfelelő rost fogyasztására nem is veszteget szót. Pl. egy IBS esetén egyáltalán nem mindegy, hogy oldható vagy oldhatatlan rostot fogyasztasz. Egy bélgyulladásnál oldhatatlant nem is ehetsz.
  4. Minden körülménytől függetlenül a teljes kiőrlésű mellett kardoskodik, de ez lehet bármilyen bio vagy reform élelmiszer, amit szerinte mindenkinek feltétlenül fogyasztania kellene.
  5. Egyél sok zöldséget, mondja, és nem hívja fel a figyelmed a termelési mód különbözősége miatti vegyszer és tápanyagtartalom különbségre
  6. A folyadék és mozgás nem szerepel tanácsaiban a te állapotodhoz, élethelyzetedhez, korodhoz, súlyodhoz igazítva.
  7. Egyáltalán nem arra törekszik, hogy megértsd mi miért történik a testedben a tanácsát követve. Nem tanít arra, hogy te vagy a tested gazdája és neked kell tudnod és érezned mi zajlik benne.

Persze nem mindenkinél és nem azonnal következnek be a negatív hatások. Van, akinél évek múlva, van akinél viszont napokon belül. Ezért jobb, ha tényleg szakembert keresünk fel vagy alaposan körbejárjuk, megértjük, hogy mit is tanácsolnak nekünk.

Egy szakember arról ismerszik meg, hogy biztos benne, hogy nem tud mindent. Ez minden szakmánál így van. Minél profibbak vagyunk egy szakmában, annál jobban látjuk, hogy mennyi mindent kell még megtanulnunk, megtapasztalnunk. A dietetikára fokozottan igaz ez. Hisz minden ember más és más. Más betegségekkel, érzékenységgel, genetikával, életmódi és környezeti háttérrel, más életkorral és élethelyzettel rendelkezünk.
Ezért nem lehet egy konkrét megoldás általános érvényű!

Köszönjük, hogy itt jártál!
Egészséges étkezést kívánunk: Bea, Csilla és Anita
Mit-ehetek? - Étrendek az egészségért csapata


Kapcsolódó blogbejegyzések

    No results found.
További bejegyzések