Mit ehetek | Hogyan javítja a minőségi alvás az immunrendszerünket?
Hogyan javítja a minőségi alvás az immunrendszerünket?

Talán te is tapasztaltad már, hogy a jó éjszakai alvás milyen pozitívan támogatja szervezeted betegség leküzdési képességét. Ha az egészségedről van szó, az alvás a páncélod!

A kutatások azt mutatják, hogy az alváshiányban szenvedők, illetve a minőségi alvást következetesen kihagyók nemcsak nagyobb valószínűséggel betegszenek meg egy vírusnak való kitettség után, hanem hosszabb ideig tart a betegségekből való felépülésük. Míg az elegendő mennyiségű és megfelelő minőségű alvás nem mindig akadályozhatja meg a megbetegedést, de mégis ez a kulcsa annak, hogy testünk megfelelően felkészült legyen a védekezésre. Ha további támogatást szeretnél nyújtani immunrendszerednek, a következőket kell tudnod.

Az immunrendszer védekezőképessége csökken, ha testünk nem tud megfelelően pihenni

Az alvásra gyakran gondolunk úgy, mint az az időszak, ami megnyirbálható, csökkenthető. Ennek rovására majd elvégezzük az általunk fontosnak vagy épp sürgősnek ítélt dolgokat. De olykor csak az esti kikapcsolódással – TV nézés, borozgatás, egy esti „végre nyugodtan ehetek” szokással - csökkentjük az alvás idejét.

A jelenlegi becslések szerint a fejlett országok összes felnőttjének kétharmada nem alszik eleget. Az ideális alváshoz viszonyított alvásvesztés számos következményének egyike azonban az immunrendszer legyengülése.
A kutatások azt mutatják, hogy azok az egyének, akik éjszakánként 6 órát vagy kevesebbet aludtak, több mint négyszer nagyobb eséllyel fáztak meg, mint azok, akik 7+ órányit aludtak. Az alváscsökkenés minden egyes órájával tovább nőtt a megfázás kockázata.

Van még valami, amit tudnunk kell

Nos, kimutatták, hogy az alvás kihagyása hatással van az egyik legfontosabb betegségmegelőzési technikánkra: az oltásokra.
Azok az emberek, akik átlagosan kevesebb, mint 6 órán át aludtak, sokkal kevésbé valószínű, hogy azt az antitest-választ mutatják, amelyet egy vakcina kivált. Az alváshiányos személyeket 11,5-szer nagyobb valószínűséggel hagyta védtelenül az oltás, mint azokat az embereket, akik 7+ órát aludtak.
Lehet, hogy az oltás propagálása mellett az "alvásra kötelezés" még fontosabb lenne e kutatási eredmények ismeretében?

Ahogy az alvás és az immunitás kutatásai folyamatosan gyarapszanak, nyilvánvalóvá válik, hogy az alváshiány hátrányos helyzetbe hozza testünket. Amikor elegendő és minőségi alvást biztosítunk magunknak, felhatalmazzuk testünket arra, hogy immunrendszerünk minden részét felhasználja a fenyegetések leküzdésére. 
Ha nem adunk magunknak minden nap minőségi alvást, olyan, mintha a munkahelyünkre nem vinnénk el a szemüvegünket, védőruházatunkat (kinek mi az, ami feltétlenül kell a munkavégzéséhez). Egy szó, mint száz, ma főleg igaz, ne engedjük, hogy testünk felkészületlenül találkozzon a potenciális betegségekkel. 

Az immunrendszere alvás közben felgyorsul

Az immunrendszerünk sok energiát igényel a tevékenységeihez, ezért alvás közben kihasználja a test többi részének csökkenő igényeit. Az alvás szabályozásával párhuzamosan a test belső órája segíti az immunrendszer működésének szabályozását, jelzi, hogy alvás közben magasabb fokozatba kapcsoljon.

Bár immunrendszerünk egész nap működik, mégis az éjszaka kiemelt fontosságú, egy egyedülálló lehetőség arra, hogy cselekedjen, miközben nem szakítjuk félbe étkezéssel, mozgással vagy feladatokkal. Amint az immunrendszer felpörgeti éjszakai tevékenységét a test védelme érdekében, minden harc során vegyi anyagok szabadulnak fel, amelyek közül néhány gyulladást okoz. 

Ennek eredményeként, amikor az immunrendszerünk keményen dolgozik, általában erősebb tüneteket tapasztalunk - beleértve a lázat, a testfájdalmakat vagy a torokfájást. Néha az immunrendszer ennyi tevékenysége után az éjszakai rosszabbul lét vagy a reggeli első jelenségek annak jelei, hogy a testünk keményebben dolgozik a gyógyulásért.

Az éjszakai tevékenység fokozása mellett az immunrendszer változtatja az épp alkalmazott védekezési stratégiáját is

Az immunrendszer reakciói hihetetlenül összetettek, és ez egyre több kutatásra ösztönzi a tudósokat. Amit már tudunk, hogy az immunrendszerünk összetett sejtekből és fehérjékből áll, amelyek együttműködnek az idegen betolakodók (például megfázás vagy influenza) távol tartása érdekében. Éjjel támadásba lendülnek, és együtt dolgoznak a védelmi szint növeléséért.

Mit is tesz immunrendszerünk a védelmünk érdekében éjszakánként, és hogyan tudjuk segíteni? Erről szól következő heti cikkünk.

Ha nem akarsz lemaradni a következő részről, iratkozz fel hírlevelünkre

Források:
Miért alszunk? (Matthew Walker, PHD)
www.blog.ouraring.com

Képforrás: www.canva.com

Köszönjük, hogy itt jártál!
Egészséges étkezést kívánunk: Bea, Csilla és Anita
Mit-ehetek? - Étrendek az egészségért csapata


Kapcsolódó blogbejegyzések

További bejegyzések